tivoli-audio-albergo-radio-hvit-3

Slik lager du radioreklame

  • Hva ønsker dere å oppnå med radioreklamen? Hva skal være etterlatt inntrykk? Og hva ønsker dere at lytterne skal gjøre etter å ha hørt reklamen? Lag en briefing.
  • Ta kontakt med et reklamebyrå eller radioproduksjonsbyrå og få hjelp til å lage en god radioidé som både formidler det dere ønsker – og samtidig skiller seg ut fra annen radioreklame.
  • Velg lokale skuespillere/radiostemmer til de ulike rollene i radioreklamen. I Østfold brukte vi ekte representanter for lærebedrifter som ble ringt opp av den nasjonale og lokale kjendisen Martin Beyer Olsen, som også var konferansier på speed-datingen.
  • Lag gjerne et manus med ulike sluttbudskap. Det koster ikke noe ekstra når dere først er i studio å lese inn eller flere radiospotter med ulike sluttbudskap. For Østfold ble det laget to forskjellige: Ett der radioreklamen avsluttet med invitasjon til speed-dating, og ett der radioreklamen fikk en mer generell avslutning med henvisning til nettsiden. I tillegg ble det laget et helt generelt sluttbudskap med henvisning til lærlingløftet.no
  • Reklamebyrået/radioproduksjonsbyrået hjelper til med å bestille plass og oversende spottene til radiostasjonen(e).

Ønsker dere å bruke radiospottene til Østfold fylkeskommune?
I Østfold valgte vi å løfte frem fagkunnskapen innenfor de tre fagområdene der fylket hadde størst utfordring med å skaffe læreplasser: Salgsfaget, tømrerfaget og barne- og ungdomsarbeiderfaget.

Radiospottene kan brukes som de er med innlesing av et sluttbudskap tilpasset dere. Radioproduksjonsbyrået Showfabrikken i Fredrikstad kan hjelpe dere med dette. Ta kontakt med daglig leder/produsent Bjørn Øyvind Bya på telefon 69 15 81 80 / 0047 – 971 16766, eller e-post: bya@showfabrikken.no

Hør radiospottene her

 

Ønsker dere å tilpasse manuset?
Manuset kan tilpasses de fagområdene der dere har størst utfordring med å skaffe læreplasser.

Ta utgangspunkt i manuset og skriv det om etter eget behov.

Last ned radiomanus her.