Social Media Logotype Background

Bruk sosiale medier

Spre ordet om behovet for lærebedrifter på Facebook, Twitter, Instagram og andre sosiale medier kommunen benytter!

Selv om fylkeskommunen har en Facebookside fra før, kan det være en idé å lage en egen Facebookside for Lærlingløftet, for å konsentrere dialogen om og med lærlinger og lærebedrifter. Legg ut invitasjon til jobbintervju/speed-dating, nyheter om utviklingen i antall læreplasser, og skap dialog om hva som kan gjøres for å få enda flere lærebedrifter. Bruk også suksesshistorier! Er det noen gode historier i nettaviser eller som dere publiserer på egen hjemmeside, er det bare å legge lenker til artiklene i innlegget dere legger ut på Facebook.

Med en egen Facebookside kan dere også lage annonser som treffer en definert målgruppe i riktig geografisk nedslagsfelt. Lag for eksempel Facebook-annonser for å rekruttere flere lærebedrifter. Annonser på Facebook er en rimelig måte å annonsere på, og det betales bare for hvert klikk.

Østfold lagde en digital møteplass for lærlinger og lærebedrifter på Facebook. Hvorfor ikke gjøre det samme? Se her

Bruk Twitter til å tvitre Facebook-oppdateringer, presseoppslag og andre interessante og relevante lenker. Følg gjerne interessante bedrifter i fylket, noe som ofte fører til at de følger dere.

På Instagram kan du oppfordre lærlinger og lærebedrifter til å legge ut bilder under en egen emneknagg, gjerne i form av en konkurranse.